Hallo,
ik ben een jongen van 15 jaar en vroeg me af,of hamertenen gevaarlijk zijn?Las op internet dat het ook naar je handen kan gaan?Ben nu best gestrest,moet je voor hamertenen echt naar de dokter,of is het niet gevaarlijk,en heeft het niets met je handen te maken?
Hoop dat iemand antwoord heeft?
Het is maar wat je onder hamertenen verstaat. Sommigen hebben hamertenen door het dragen van verkeerde schoenen, anderen hebben het als gevolg van een ziekte zoals reuma of diabetes.
Zoals je begrijpt zullen de hamertenen van degene die verkeerde schoenen heeft gedragen niet naar de handen gaan (tenzij die ook aan de handen verkeerde schoenen gaat dragen...).
Maar reuma en diabetes zit als je het hebt in je hele lijf en kan dus wel overal heengaan. Dus dat klopt wel weer met wat je gelezen hebt.
Wat heb je precies gelezen en waar stond deze informatie? (linkje?)
Hallo,
Door mij is het gekomen,omdat ik in me schoenen me tenen altijd krom hield,maar ik had toen ook altijd erg lange teen nagels,heb me teennagels geknipt en nu kan ik ze gewoon streken,kan het daaraan liggen?en ik zweete ook altijd veel in me sokken.Maar moet je er perse voor naar de dokter,of is het niet zo erg?
hamertenen zijn niet gevaarlijk, hooguit lastig en ze hebben niets met je handen te maken.
zorg dat je goede schoenen koopt, dus niet te krap, ander krijg je misschien last van knobbels of likdoorns op de tenen.
groetjes, Brenda
De oplossing is afhankelijk van het soort hamerteen. Hamertenen zijn tenen, waarvan de gewrichtjes gebogen zijn. De reden hiervan is meestal een dysbalans tussen de buigspieren en strekspieren van de tenen. Dit ontstaat bijv. door verkeerde schoenen, gewrichtsontstekingen, afwijkende voetstand met afwijkend looppatroon, breuk, etc.
Er zijn 2 typen hamertenen, gebaseerd op de beweging in de gewrichten, te weten:
1. flexibele
2. rigide (stijve)
Een flexibele hamerteen is er een met flexibele teengewrichten die je met behulp van je vingers kunt strekken. Doorgaans zijn flexibele hamertenen minder pijnlijk dan rigide. De rigide hamerteen is dus niet met je vingers te strekken. De rigide hamerteen kan erg pijnlijk zijn en loopvermogen ernstig beperken.
Dit bespreek je het beste met een podoloog. (lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Podotherapeut)