Al eerder heb ik een berichtje gepost over mijn slechte enkel.
KOrt verhaal: 6 jaar geleden gebroken, 5 jaar geleden bleek beide gewrichtenbeschadigd, 4 jaar geleden enkel is geshaved en schoongemaakt, daarna verschillende keren 2x6 weken in de tape vanwege instabiele enkelbanden. Brace gedragen. 1,5 jaar geleden veel pijn, vorig jaar maart operatie, enkel weer schoongemaakt, daarna geen herstel, 15 december jl weer littekenweefsel weggehaald.Ik maak blijkbaar erg snel littekenweefsel aan.
Op dit moment merk ik geen verschil met voor de operatie van dec.
Mijn fysio heeft mij in maart al duidelijk gemaakt dat de enkel erg laag belastbaar is. We hoopten de 50% te halen, werd uiteindelijk maar 20%! HIj heeft mij ook doen beseffen dat er iets mankeert, en dat het echt niet meer goed komt. Vanaf maart vorig jaar loop ik met 2 krukken. De opmerkingen die je hoort...... mensen snappen niet dat je verdriet en pijn hebt en dat niet kan gebruiken.
Daarnaast nog gevecht met UWV. Aan de ene moeten accepteren dat er iets mankeert aan de andere kant word het opzij geschoven.
Nu is het zo dat d efysio mij wil doorverwijzen naar een revalidatieentrum om te leren alles in te passen in het dagelijks leven.
Het is nu zo ontzettend moeilijk, ik dacht dat ik al zo ver was met accepteren, en dan val je weer heel diep als je dit hoort! Volgens fysio en huisarts zit ik in een verwerkingsproces en dat dat heel moeilijk is.
In februari hoop ik een verwijsbrief van de behandelend arts te krijgen en aan de gang te kunnen. Maar ik zou heel graag willen weten wat me te wachten staat? Wie heeft er ervaring mee?
Verder probeer ik nu te zoeken naar een oplossing. De enkel vastzetten of een enkelprothese? Blijf ik pijn houden nadat de enkel vastgezet is? Volgens de arts moet ik niet aan een prothese beginnen omdat die 15 jaar meegaan en als je die dan moet vervangen wordt je been ingekort. (ik ben 39) Maar d etechniek gaat zo snel wie zegt mij dat het over 15 jaar nog op die mannier moet?
Ik ben op dit moment veel te zwaar, eet bijna niks, maar verbrand niks omdat ik niet veel kan bewegen.
Ik vraag me af of er mensen zijn die zich een beetje herkennen in mijn verhaal en mij zou den kunnen helpen met mijn vragen.....
In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je flink gewicht verliest want te zwaar zijn is desastreus voor je al zwakke enkel. Lastige situatie maar met een dietiste en begeleiding door een revalidatie-arts goed te doen.
Tja sta er toch altijd van te kijken dat mensen reageren op mijn gezichtsprobleem terwijl ik advies vraag over mijn enkel.
Voor de duidelijkheid: mijn arts en fysio geven beide aan dat mijn gewicht niets zal veranderen aan de toestand van mijn enkel. Die is slecht en blijft slecht, ook al zou ik minder wegen.
Toegeven voor mij zou het zelf lichter zijn als ik minder zwaar zou zijn....