Ik heb al enkele tijd last van oedeem ophoping rond mijn enkels/onderbenen/voeten. Mijn vader heeft sinds zijn 13e al last van Lymph Oedeem. Hij draagt sinds dien al kousen tegen het zwellen.
Mijn rechter been heeft eigenlijk als enige last van oedeem ophoping, zodra ik mijn huid indruk met mijn duimen voor +- 10 seconden dan blijven deze voor langere tijd staan. Ik heb een staand vakantie baantje (op zaterdagen) en ik heb enkel op deze dagen last van de klachten. Ik heb verder geen last van pijn rond de enkels of rond mijn lies (waar meestal veel klachten van pijn zijn, volgens mijn vader tenminste).
Ik ben al eens eerder naar de dokter geweest, maar daar werd ik bijna direct naar huis gebonjoured met een verwijs briefje om kousen aan te laten meten. Er is slechts wat gevoeld en gekeken, maar geen dingen als bloeddruk opgemeten of naar het hart geluisterd. Ik vind dit een vrij slechte zaak.
Uiteraard helpen kousen met het probleem van dikke enkels, maar dit lost alleen het gevolg op en niet de oorzaak. Nu is Lymph oedeem lastig te behandelen volgens mij, maar er zouden ook andere oorzaak met vochtophoping gepaard kunnen gaan.
Ik heb vooral de volgende vragen:
- Wat zou vooral de oorzaak nog meer kunnen zijn dan Lymph Oedeem (met betrekking tot het bovenstaande)?
- Is het gevaarlijk (voor alsnog) om door te lopen zonder kousen te gebruiken? Misschien slecht voor het hart of voor de nieren?
Zoals ik eerder heb gezegt, het effect is alleen zichtbaar als ik 5 uur of langer nagenoeg stil sta op 1 plek. Op een normale doordeweekse dag waar ik toch ook veel beweeg maar niet veel stil sta heb ik nergens last van.
Alvast bedankt!
Lees ook andere topics over oedeem in de voeten / benen:
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=oedeem+voet&sa=Zoeken#1372