Ruim 20 jaar geleden met parachutespringen zwaar mijn enkel gekneusd/verzwikt. Vanaf dat moment altijd oppassen bij oneffenheden in wegdek en bij langere inspanning een instabiel gevoel in enkel. Nu opnieuw begonnen met intensieve sport, w.o. hardlopen en prompt weer last van enkel.Mijn oude enkelbrace helpt goed, maar toch blijft enkel instabiel. Heeft iemand nog suggesties? Kan ik met gebruik van brace toch verantwoord doorsporten?
Hallo Willem,
Helaas zal een verwaarloosde of niet goed behandelde enkeldistorsie nooit meer helemaal goed komen. Zelfs als hij wel goed behandeld is , blijft er een kans dat hij altijd wat zwakker zal blijven.
Nu kun je met versterkende- en balansoefeningen nog wel wat verbetering aanbrengen. Maar ik zou dat doen onde begeleiding van een (sport)fysiotherapeut, sportmasseur of kundig en ervaren sportinstructeur.
Verder is het juiste schoeisel van groot belang en letten op onregelmatige ondergrond bij het lopen. Denk hierbij ook aan het aflopend wegdek.
Voor de stabiliteit en balans zou de "tol" goede diensten kunnen bewijzen en ook het lopen op het rulle zand op blote voeten is ideaal. Maar het gebruik van de brace moet beperkt worden tot de activiteit zelf, anders verzwakken de spieren weer.
Ontzettend bedankt voor uw reactie. Uw uitgebreide site bekeken en terecht gekomen bij een sportverzorger in de buurt. Wellicht zal ik u nog eens willen benaderen voor eventuele vragen, via uw site. Nogmaals bedankt!
help,
ik ben met mijn voet in volle vaart tegen iets hards gekomen...
de bobbel OP de voet is geraakt. Het doet heel erg zeer. Arnica is er al op gesmeerd en heb ook al coldpacks er op gehad... - er zit een blauwe stip op die bobbel en ook is het dikker geworden
Ik vroeg mij af of het nu "gewoon" gekneusd is of dat ik toch een foto moet laten maken. Ik loop niet normaal ๐
groetjes Paula
Tip, Als je er de volgende keer meteen als je iets gestoten hebt geschaafd of wat dan ook, een schijf rauwe aardappel oplegt, dan wordt het minder dik en/of blauw. Het beste is als je het meteen doet.
Je kunt het alsnog doen maar dan zeker een half uur liever langer erop houden, desnoods vastplakken. De vitaminen C die erin zitten trekt dan in de huid.
Een kennis was aan dr oogleden geopereerd en die had het er thuis ook opgelegd maar het was helemaal niet blauw of heel erg dik geworden, de artsen snapte dr de ballen niet van. Maar het werkt ook als je je goed hard gestoten hebt. Ik zou zeggen prbeer het alsnog en de volgende keer meteen erop doen. ๐ ๐
Groetjes Marieta
hallo ik ben melanie en pas 11 jaar ik was met naar ecodroom geweest en toen ging ik overslag doen op een luchtkussen en ik viel er af en ik lande op mij enkel zou het michien gekneusd zijn? of gewoon heel erg pijn wat kan ik eraan doen?
alvast bedankt
groetjes een meisje met pijn
Nou jongens , ik zou zeggen ga even naar de dokter als de pijn langer dan een week aanhoud. Je huisarts kan je dan eventueel doorsturen naar het ziekenhuis voor een foto.
Nadat ik laatst zaalvoetbal heb gedaan (doe ik wel vaker) heb ik een ondraaglijke pijn tussen mijn tenen en enkel aan de boven kant mijn van mijn voeten.
Het rare is echter dat ik er geen last van heb als ik loop, maar enkel als ik stil zit.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hallo Nick
Sorry voor de trage reactie, ik hoop dat je voet wat beter gaat.
Het lijkt er op dat je een pees verrekt hebt, of lichtelijk je enkel hebt verzwikt.
Koud water wil helpen.
Het is iets waar je een paar weken lekker (irritant) lol van hebt, maar pas op dat je niet snel weer verzwikt, dat kan je wat langdurigere schade opleveren.
Sterkte!
Steve
Hallo,
Ik heb ongeveer twee jaar geleden mijn enkel ernstig verstuikt tijdens het basket ballen.
Het deed zo pijn, ik kon meteen erna niet meer op lopen.
De volgende dag ging ik naar de huisarts, ik kreeg een tubigrip en pijn stillers mee.
Ik heb nog steeds last van me enkel, vooral na me werk is het vaak gezwollen en pijnelijk.
Ik vraag me af of fysiotherapie nog zin heeft nu na twee jaar.
Iemand hier ervaring mee?
Nee, dat lijkt me niet... Ik denk eerder dat er iets gebroken is geweest dan en dat dat voor contante irritatie zorgt. Ga terug naar je huisarts en laat fotlo`s maken, zou ik zeggen.
Hoi,
Daar dacht ik ook aan, ik heb aan de huisarts een paar maanden terug gevraagt om foto's te laten maken maar, daar kwam niet afwijkend uit.
Ik vermoed een gescheurde enkelband.
Wat is een verstuikte enkel?
Bij een verstuiking van de enkel klapt uw voet plotseling en onverwacht naar binnen. De band aan de buitenkant van uw enkel (de enkelband) komt onder spanning te staan en rekt uit. Hierbij ontstaan kleine scheurtjes in de enkelband. Het gevolg is een pijnlijke en dikke enkel. Het komt zelden voor dat de enkelband helemaal doorscheurt.
Lees de folder 'verstuikte enkel' van het Nederlands Huisartsen Genootschap:
http://www.dokter.nl/forum/Spieren-pezen-botten-gewrichten/131803-Verstuikte-enkel.html
Wanneer een tapebandage?
Als de enkelband ver is ingescheurd, heeft uw enkel nog maar weinig steun. Een tapebandage kan helpen opnieuw zwikken te voorkomen en zo het herstel van uw enkelband ondersteunen.
Lees de folder 'tapebandage' van het Nederlands Huisartsen Genootschap:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBL4b.htm
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week zaterdag een voetbal wedstrijd gehad, en toen we net begonnen waren stond dus een van de tegenstanders op mijn voet (en niet zacht). Hij klapte naar rechts en ik verging van de pijn, maar het ging al snel over.
En die zondag erop zag ik dat mijn voet (het botje dat er zo uitsteekt) dik was geworden maar het deed geen pijn. Behalve als ik mijn voet ver naar links, rechts etc doe.
Wat mijn probleem nou is, het is soort van "erger" geworden.
Telkens als ik op school zit in de les, begint mijn voet ineens te branden van binnen en gaat het pijn doen (niet een beetje ook).
Ik heb nou een soort bandje om mijn voet heen gedaan, maar heb zelf totaal geen idee of dat wel helpt of niet.
Wil heel graag morgen weer mee doen aan de wedstrijd.
Iemand enig idee of hij gekneusd is? of verzwikt is?
Heb zelf op google gezocht verschil tussen verzwikt en gekneusd, allebij de plaatjes lieten mij een dikke enkel zien.