Gisteravond begon een pijnlijk gevoel boven mijn enkel. Vandaag deed het steeds meer pijn. Nu heb ik een opgezwollen deel boven mijn enkel en ik denk dat dit vochtophoping is. Het wordt ook steeds pijnlijker. Wat kan dit zijn?
Hallo,
Tijdens volleybal spring ik omhoog om een blok te maken voor de smash die er aan zit te komen. Helaas kwam ik bij de landing niet neer op de grond, maar op de voet van de tegenstander. Ik voelde het volgende:
- De de voet ''dubbel'' klapt;
- Ik voelde niet iets kraken;
- Wel voelde ik iets knappen;
- De voet wordt vrij snel dik;
- Het beroemde ei verschijnt;
- De tenen kunnen enigzins nog bewogen worden;
- De knie kan nog bewogen worden;
- De enkel kan nog wel wat naar dorsaalflexie bewogen worden,maar niet naar plantairflexie;
- De voet staat in spitsstand en kan niet naar de middenstand bewogen worden;
- Het uitvoeren van de inversie en eversie beweging in de enkel / voet lukt niet meer.
Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met de ligamenten die in de enkel zitten.
Wie kan mij meer vertellen over deze blessure. (het liefst erg uitgebreid) maar een korte uitleg is ook zeer gewenst!
Groeten
Hallo anonimus,
Normaal reageer ik niet op anonieme vragen, maar dit is een curieus geval. Uit je termen begrijp ik dat je wel het e.e.a. op medisch gebied weet, maar naast je uitgebreide symptoombeschrijving geef je niet aan of en zo ja wat je eraan gedaan hebt en of je ermee naar dokter of Eerste hulp geweest bent. Ik krijg de indruk van niet, anders had je deze vragen niet gesteld.
Dat betekent, dat je dan ongelooflijk stom bent geweest en langer met deze blessure zit opgescheept dan noodzakelijk is of de schade verergerd hebt.
Groetjes, Arthur
Hoi Arthur,
Mijn naam is Joshua.
Het eerste geplaatste bericht stamt ook van mij af. Het is niet iets dat bij mij is overkomen, maar het is een casus die ik moet maken voor mijn opleiding.
Mijn insteek is om meer infomatie te krijgen aan de hand van verschillende meningen, zodat ik daar een stuk over kan schrijven.
Ik heb in mijn eerste reactie zo alles neergezet zodat het lijkt alsof ik het ook heb meegemaakt. Waardoor ik meer reacties krijg, en dus een betere casus kan schrijven.
Ik heb inmiddels mijn casus afgeschreven zie hieronder.
Het enkelgewricht vormt de verbinding tussen voet en onderbeen. Om het enkelgewricht zitten enkelbanden en een gewrichtskapsel; ook lopen er pezen langs. Enkelbanden, gewrichtskapsel en pezen houden voet en onderbeen bij elkaar en geven stevigheid aan het enkelgewricht
De voeten , enkels en knie?n vangen bij een gewone looppas 3 keer het lichaamgewicht op, bij springen vangen de voeten, enkels en knie?n wel 5 keer het totale lichaamsgewicht op !
Zoals in de casus staat beschreven dat de student bij het neerkomen van de sprong de voet dubbel klapt ( en dus 5 keer het lichaamsgewicht wordt opgevangen door de ligamenten (banden) en het gewrichtskapsel).
De voet van de student is naar internus dubbel geklapt.
De student voelde niet iets kraken, daaruit kan ik dan opmaken dat er niet iets met het gewricht maar hoogstwaarschijnlijk met de laterale enkelbanden, de banden worden opgerekt en er ontstaan kleine scheurtjes op de banden.
Maar doordat de student wel iets voelde knappen zijn hoogstwaarschijnlijk de volgende ligamenten afgescheurd; tibiofibulare anterius, tibiofibulare anterius en de calcaneofibulare.
De voet is erg snel vrij dik geworden doordat er bloedvaatjes zijn stuk gegaan.
Wat ervoor zorgt dat de enkel dik en blauw wordt, en het beroemde ei ontstaat.
De student zal erg veel pijn hebben bij het belasten van de enkel.
Omdat ik niet een visueel beeld heb van het ongeval is het moeilijk om in te schatten wat de ernst van het ongeval is.
Daarom heb ik 3 verschillende fases neergezet.
Eerste graad
Er is sprake van een lichte oprekking en een kleine scheuring van maximaal ??n gewrichtsband. Voor de zekerheid kunt u uw fysiotherapeut raadplegen, maar het is niet noodzakelijk.
Tweede graad
Er is sprake van een ingescheurd gewrichtskapsel en er zijn twee gewrichtsbanden gescheurd. Hierdoor is er veel speling in het gewricht gekomen. Het is aan te bevelen om deskundige hulp te raadplegen.
Derde graad
In dit geval zijn alle drie de gewrichtsbanden zijn volledig afgescheurd. Het enkelgewricht is hierdoor volledig instabiel geworden. Er is nu beslist deskundige hulp nodig.
Ik ga ervan uit dat de student alle drie zijn gewrichtsbanden heeft afgescheurd, omdat hij zijn voet niet meer naar de middenstand kan bewegen, hij kan niet meer plantairflexie en het uitvoeren van de inversie en eversie in de enkel / voet lukt ook niet meer.
Op de volgende pagina is een duidelijke afbeelding te zien van de ligamenten die afgescheurd zijn.
Mocht iemand hier nog aanvullingen of verbeteringen opmerken laat het dan a.u.b. weten.
Met vriendelijke groeten,
Joshua
bedankt, ik ben ook calostudent en zat met precies dezelfde vragen!
Interessant,
Maar nu het volgende:
ik loop (op 3 cm hak) op een asfaltweg:
- De voet klapt 'dubbel'' (naar buiten);
- Enkel buitenzijde raakt e grond
- Ik voelde iets kraken;
- Ik hoorde een scheurend geluid;
- De voet wordt vrij snel dik, maar niet extreem;
- De tenen kunnen enigzins nog bewogen worden;
- De knie kan nog bewogen worden;
- De enkel kan nog wel wat naar dorsaalflexie bewogen worden,maar niet naar plantairflexie;
- De voet kan met pijn naar de middenstand bewogen worden;
- Het uitvoeren van de inversie en eversie beweging in de enkel / voet lukt niet meer.
Wie kan mij meer vertellen over deze blessure. (het liefst erg uitgebreid) maar een korte uitleg is ook zeer gewenst!
LAura
Hallo kenners der enkel gewricht,
Ik heb, net als heel Nederland, afgelopen weekend geschaatst. Dat was op zaterdag. Het ging voor geen meter en ik lag constant met mijn enkel op het ijs. Nu is het maandag avond dik en rood geworden, is lopen bijzonder pijnlijk en is de huid gevoelig en heel rood. Kan het zijn dat de symptomen van een verstuikte enkel zich later manifesteren? m.a.w. is de enkel gedurende die dag overbelast en kan zich dat dan 2 dagen later uiten?
Ik hoop dat iemand er iets meer over afweet,
Alvast bedankt
F. de Visser
ja hoor dat kan goed. Is je enkel dik? Zit het aan de binnen- of aan de buitenkant van je voet? Ben je naar binnen of naar buiten geknapt?
En kun je er nog een beetje op steunen?
Waarschijnlijk zijn de pezen (de bandjes die de botten bij elkaar houden) wat uitgerekt en moeten ze bijkomen van al het schaats geweld. Geef ze goed de tijd weer volledig te herstellen anders kon het wel eens een heel langdurig verhaal worden, dat het niet goed overgaat.
Draag stevige schoenen, het liefst hoge schoenen die je enkel ontzien, en als het weer pijn begint te doen, ga dan lekker zitten en neem rust. Vooral niet teveel doen dus, maar helemaal stilzitten is ook niet goed. Bij pijn stoppen dus.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Bij een verstuiking van de enkel klapt uw voet plotseling en onverwacht naar binnen. De band aan de buitenkant van uw enkel (de enkelband) komt onder spanning te staan en rekt uit. Hierbij ontstaan kleine scheurtjes in de enkelband. Het gevolg is een pijnlijke en dikke enkel. Het komt zelden voor dat de enkelband helemaal doorscheurt.
U voelt plotseling een scherpe pijn, meestal aan de buitenkant van de enkel. De ergste pijn wordt na een paar minuten minder, waardoor voorzichtig lopen vaak weer gaat. Het blijft een periode pijnlijk om op uw voet te staan. Na de verstuiking kan uw enkel fors gaan zwellen. Er ontstaat een bloeduitstorting. Deze bloeduitstorting zakt later naar de lagere delen van uw voet, zoals de hiel, de buitenste voetrand en de tenen.
Direct na de verstuiking kunt u de enkel hoog leggen en koelen met ijsblokjes in een plastic zak of met een zogenaamd 'ice-pack'. Dit kan verlichting van de klachten geven. Neem eventueel een paracetamol in tegen de pijn. Probeer snel of het lopen weer gaat. Lopen bevordert het herstel. Zorg dat uw enkel niet opnieuw zwikt. Let er op dat u bij het lopen uw voet steeds recht naar voren plaatst. Als lopen de pijn flink verergert, kunt u beter stoppen en het de volgende dag opnieuw proberen. Beweeg ook als u zit of ligt regelmatig uw voet heen en weer. Zo voorkomt u dat het enkelgewricht stijf wordt. Ook fietsen is een goede manier om uw enkel te oefenen. Voer bij het sporten de belasting geleidelijk op. Hervat niet te vlug een sport waar de kans op zwikken extra groot is (bijvoorbeeld veldsport op onregelmatig terrein).
Neem contact op als de pijn of de zwelling na vier of vijf dagen nog niet minder wordt.
Een verstuikte enkel of gescheurde enkelband geneest vanzelf. De eerste dagen kan de enkel flink pijnlijk en gezwollen zijn. Het lopen gaat dan moeilijk. Na drie of vier dagen wordt de pijn minder en kunt u de voet weer wat meer gaan gebruiken. Meestal kunt u binnen één tot twee weken uw normale activiteiten hervatten.
Als de enkelband ver is ingescheurd, kan het herstel langer duren. Een behandeling met een speciale bandage (enkeltape) kan het herstel ondersteunen. Deze bandage wordt pas aangelegd als de enkel niet meer gezwollen is.
Vrijwel iedereen met een verstuikte enkel kan na verloop van tijd weer hetzelfde doen als vóór de verstuiking. De enkel kan tijdens of na een activiteit wat meer pijn doen of opnieuw iets zwellen. Dit kan geen kwaad.
Als de enkelband ver is ingescheurd, heeft uw enkel nog maar weinig steun. Een tapebandage kan helpen opnieuw zwikken te voorkomen en zo het herstel van uw enkelband ondersteunen.
'Tape' is Engels voor plakband. In dit geval gaat het om een zwachtel met aan één zijde een plaklaag. Door de tape goed aan voet, enkel en onderbeen te plakken krijgt de enkel extra steun. Het voorkomt dat uw enkel opnieuw naar binnen klapt. De tape wordt pas aangebracht als de enkel niet meer gezwollen is. Meestal is dit na een week.
Met de tapebandage kunt u snel weer gaan lopen. Beweeg ook als u zit of ligt, regelmatig uw voet heen en weer. U voorkomt zo dat het enkelgewricht stijf wordt. Voorkom opnieuw zwikken. Let erop dat u bij het lopen uw voet steeds recht naar voren plaatst. Loop elke dag een stuk verder en probeer daarbij steeds grotere passen te maken. Stop als staan of lopen te veel pijn doet en probeer het de volgende dag opnieuw. Ook fietsen is een goede manier om uw enkel te oefenen. Zorg dat de bandage niet nat wordt, want dat irriteert de huid.
Neem contact op met de praktijk als u vindt dat de tapebandage te strak of te los zit.
U zult merken dat u snel meer met de enkel kunt gaan doen. Na twee weken wordt de tapebandage verwijderd. We bekijken dan hoe het lopen gaat. De ernst van de verstuiking bepaalt of er een nieuwe tapebandage wordt aangelegd. De behandeling met tapebandage duurt maximaal zes weken. Als rustig aan lopen en fietsen weer gaat, kunt u geleidelijk (na vier tot zes weken) eventuele sporttraining hervatten. Begin met fiets-, zwem- of hardlooptraining. Dit laatste op een vlakke ondergrond. Hervat eventuele wedstrijden pas als de normale trainingen goed gaan. De enkel kan tijdens of na een inspanning nog wel wat pijn doen of iets opzwellen. Dit kan geen kwaad. Is de kans op zwikken groot (bijvoorbeeld bij veldsport op onregelmatig terrein of zaalsport waarbij u snel op uw voeten draait), dan kunt u tijdens het sporten een zogenaamde 'enkelbrace' om doen. Dit is een enkelsteun die met klittenband wordt bevestigd.
Ik neem aan dat het een "eversie-trauma" van de enkel is geweest. Hierbij buigt de voet teveel naar buiten... Bij een inversietrauma knikt de voet naar binnen, en zak je dus door de buitenste pezen van je voet en zit de pijn dus aan de buitenkant.
Nee, de buitenkant is dik en gezwollen en rood van kleur wat inmiddels donkerder wordt. Ik lag op een gegeven moment met de binnenkant van mijn enkels haast op het ijs. Ik ben inderdaad ook een paar keer door overcompenseren naar de buitenkant geklapt maar niet in de mate dat ik daar nu last van heb. Gelukkig is het al een stuk minder... Volgende keer maar van die krukkenschaatsen kopen, met een harde schoen. Daar lukt het in de zomer ook mee zonder problemen.
Een hematoom (bloeduitstorting) is een gevolg van een bloeding. Waarschijnlijk heb je dus wel degelijk een pees(-je) gescheurd. Geef het de tijd te genezen en belast je enkel op geleide van pijn. Dus bij pijn rust nemen! Het hematoom was klein dus het scheurtje zal niet al te groot zijn.
Hey,
Ik was door mijn voet/enkel geklapt toen ik de trein uit stapte, voelde meteen pijn aan mijn enkel en op de bovenkant van mijn voet. Vooral de wreef was dik. Dag erna toch naar de huisarts geweest en die verwees mij door naar het ziekenhuis voor een rotgenfoto. Huisarts dacht aan een veschoven/gebarsten botje in mijn voet en mijn enkel was gekneusd. Ziekenhuis vond op de foto een klein scheurtje ter grote van een rijstkorel in mn middenvoetsbeentje van mn grote teen. Het ziekenhuis gaf mij een drukverband en krukken. Mag mijn voet 2 weken niet belasten. Is deze diagnose normaal? Moet ik geen gips etc? Volgens de arts was het een te klein scheurtje om het in te gipsen. En daarnaast heeft iemand dat al eerder meegemaakt dat je door enkel/voet klapt en dan een scheur in je middenvoetsbeentje krijgt? Ik heb wel een licht zwakke enkel. Hoop op veel advies en antwoorden. Bedankt alvast
Groetjes Linda