Hallo,
Mijn zus heeft zich vandaag gesneden met een kartelmes. Het begon flink te bloeden. Ik heb direct mijn zus geholpen. Ik heb haar vinger onder een lauw warme kraan gedaan, het bloed bleef een behoorlijke tijd stromen. Ik heb vervolgens de wond verbonden zodat het hopelijk zou gaan stoppen met bloeden. Uiteindelijk is de wond zo goed als gestopt met bloeden. Nu vind ik het zelf moeilijk te beoordelen of de snijwond nog gehecht of iets dergelijks moet worden. Zou iemand mij advies kunnen geven? (Zie foto)
Ik denk niet dast er veel aan te hechten valt. Maar ze zou er wel even mee naar de dokter moeten gaan. Goed dat je meteen bent gaan helpen, maar een volgende keer, de wond niet meer onder een stromende kraan houden, maar meteen verbinden
Heel erg bedankt! Ik zal het onthouden voor (hopelijk niet) een volgende keer.
Hey,
En nog een tipje voor de volgende keer:
Als je twijfelt of een wond gehecht moet worden,neem dan gelijk even contact op met de huisarts of huisartsenpost. Dan kan er zo nodig, binnen 4 uur een afspraak gemaakt worden om de wond te laten beoordelen en te hechten.
Na 4 uur mag een wond namelijk niet meer gehecht worden in verband met infectie gevaar. En dan duurt de genezing veel langer,als hij wel gehecht had moeten worden.
Dus bij een ( hopelijk niet 😉) volgende keer, de wond verbinden om het bloeden te stelpen en bij twijfel direct even contact opnemen met huisarts/huisartsenpost.
( geen forum, want daar kun je en geen afspraak maken en het kan te lang duren voor er een reactie komt om alsnog op tijd een afspraak te maken bij een dokter)
Mijn zus heeft naar de huisarts gebeld. Ze zeiden dat zolang zij haar vinger kan bewegen er niks aan de hand is. Volgens hun is het dus niet nodig om langs te komen.. Er is momenteel maar 1 huisarts aanwezig dus volgens mij hebben ze het heel erg druk. We hebben haar vinger goed schoongemaakt en opnieuw een verband aangelegd. We gaan het goed in de gaten houden de komende dagen. Als iemand nog tips heeft hoor ik deze uiteraard graag! Bijv waar wij op moeten letten.
Even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik heb een soortgelijke snee. Wel wat minder erg. Niet ontsmet vanwege zwangerschap, betadine en ander spul mag dan niet gebruikt worden. Ik vroeg me af of je voor zulke sneetjes een tetanus prik moet nemen.
"Betadine en ander spul mag dan niet gebruikt worden" Dat is wel wat overdreven.
Voor een klein sneetje kan dat rustig worden gebruikt
Bij langdurige toepassing op grote oppervlakken kan jodium in de bloedsomloop van het ongeboren kind terechtkomen. Hierdoor kan de schildklierfunctie van het kind beïnvloed worden. Dan moet je dat altijd eerst overleggen met je arts.
Ik weet niet hoe het sneetje is ontstaan maar doorgaans heb je daar geen tetanusinjectie voor nodig