Hallo ๐
Ik ben een jonge meid van 17 jaar en heb vorig jaar begin augustus mn enkel bezeerd toen ik van een hekje sprong. Waarschijnlijk toen verstuikt oid (weet niet meer wat de dokter precies zei). Ik kon toen eigenlijk niet echt goed lopen, heel erg pijnlijk. 2 dagen daarna ben ik naar de dokter geweest die er een verstevigend verband om heeft gedaan. Hij zei dat ik dat 5 dagen moest laten zitten en die 5 dagen dus ook een beetje rustig moest doen, daarna zou het over zijn. Dit was niet zo, maar ik keek het een poosje aan omdat ik dacht dat het misschien alsnog over zou gaan. Daarna ben ik weer terug gegaan naar de dokter die me naar de fysiotherapeut gestuurd heeft. De oefeningen daar zorgden eigenlijk alleen maar voor meer pijn. Ik zit ook op turnen en daar bleef ik ook maar door mijn enkel zakken. De dag erna was hij dan ook weer dikker en extra pijnlijk. Tegen de tijd dat dit minder werd ging ik weer sporten en zakte ik er weer doorheen. Toen raadde de fysiotherapeut mij aan om te stoppen en een brace te nemen voor het sporten, maar thuis wel door te gaan met de oefeningen om mijn spieren aan te sterken. Dat hebben we toen gedaan en de brace geeft wel ondersteuning, maar nog steeds zak ik er doorheen en heb ik er heel veel last van. Oefeningen bleven pijnlijk dus daar ben ik mee gestopt.
Nu ben ik dus bijna een jaar verder en ben ik het best wel beu. Ik ging terug naar de dokter die dacht dat ik dan maar steunzolen moet proberen, maar ik betwijfel zelf of dit effect heeft omdat ik ze bij het sporten toch niet kan dragen en dat juist de momenten zijn dat ik er echt last van heb.
Ik ben een echt meisje-meisje die van hakken houdt, wat meestal niet kan met steunzolen. En omdat ik dacht dat het toch niet zou helpen wilde ik het eerst niet doen.
Maar als ik dit probeer en het helpt ook niet, heb ik wel alles geprobeerd en kan er misschien verder gekeken worden.
Nogal een lang verhaal, maar ik kan het niet zo goed vinden met mijn dokter en wil graag eens advies van anderen!
Groetjes Marjolein
is er eigenlijk wel een foto van jouw enkel genomen na de blessure?
was er misschien toch iets gebroken? Of misschien verschoven.
Zo'n blessure moet je heel serieus nemen en zeker niet verwaarlozen of mee gaan trainen als het niet over is.
vraag om een verwijzing, misschien kan de Orthopeed er eens naar kijken en kan er een foto gemaakt worden.
als er iets is verschoven kan een Chiropractor misschien nog iets doen.
Sterkte Brenda
Er is geen foto gemaakt en ik durf er eigenlijk niet zo goed om te vragen. Het komt dan zo over alsof ik het beter zou weten .. Maar als er iets gebroken zou zijn, zou ik er niet meer op kunnen lopen denk ik? En lopen gaat opzich prima. Toen ik een keer 3 weken niet gesport had, had ik amper last van mijn enkel, maar ik hoef maar een klein sprintje te trekken en ik heb er gelijk weer last van ..
Maar jij raad mij dus wel aan een afspraak te maken met de orthopeed?
Marjolein, van de hedendaagse patient wordt assertiviteit verwacht. Als jij niet duidelijk aangeeft dat je problemen hebt, zal de dokter niets ondernemen om je te helpen. Waarom kom je niet wat beter voor jezelf op, en vraag je om de hulp waar je al jaren verzekering voor betaalt?
Hup, naar de dokter en je verhaal doen. Je moet nog minstens 50 jaar met die enkels.
Dat weet ik wel, maar als ik daar in dat kamertje bij die dokter zit durf ik niets meer .. Ik heb de vorige keer gezegd dat ik niet dacht dat steunzolen zouden werken, maar hij was er van overtuigd van wel. Moet ik dat dan niet eerst proberen?
Ik ben zelf bang dat ik na die val te snel weer vanalles ben gaan doen en het nu blijvende schade is .. Of is dit niet mogelijk?