Hallo,
Ben de laatste maanden super fanatiek aan het sporten hardlopen/wielrunnen.
Mijn lengte is 1.70m
Woog altijd 54kg en op dit moment 49kg
Volgens de bmi meter heb ik ondergewicht maar voel me veel fitter als voorheen
Is dit schadelijk ?
Hoe oud ben je?
Ondergewicht kan ernstige gevolgen hebben. Als je te weinig voeding binnenkrijgt tov van lichamelijke inspanning en de basisbehoefte aan kalorieen die je nodig hebt, zijn er geen reserves en zal je lichaam langzaam spierweefsel gaan verteren. Je spiermassa neemt af. Daarnaast: Vergroot risico op botontkalking en dus meer kans op broze en breekbare botten. Een onregelmatige of afwezige menstruatie dus verminderde vruchtbaarheid. Verhoogde kans op een te vroeg geboren kind.
Waarom ben je fanatiek gaan sporten? Was het de bedoeling om nog meer af te vallen?
Kreeg super veel plezier in het sporten, en daarbij wil ik gaan voor de super strak lichaam.
Super strak en mooi gespierd is wel iets anders dan zo mager dat je straks geen spieren meer hebt omdat je die verbrand hebt.....
Je zou niet de eerste zijn die onbewust een eetstoornis ontwikkeld door fanatiek te sporten en daarbij niet op de juiste (gezond en voldoende) manier te eten.
Ik zou eens met een (sport)dietist of trainer gaan praten over hoe je op een gezonde manier een superstrak lichaam kunt trainen.
Maar een super strak lichaam had je volgens mij toch al met 54 kg...
Ik raad je in ieder geval aan m je voeding aan te passen aan de behoefte van je lichaam, anders kun je hier toch problemen door gaan krijgen. Ga naar een dietiste voor een gedegen voedingsadvies
Oké, misschien inderdaad is met een diëtist praten.
Maar hoe kan het eigenlijk dat ik me juist fitter voel ?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Dat kan in het begn, maar ik vrees dat het niet lang zal duren