Hallo,
Ik heb tegenwoordig erg veel last van winderigheid, zelfs dat mijn vriend het vervelend vind en er wat van zegt als het gebeurd. Zijn ook niet van die stiekemerts die geurloos zijn maar duidelijk hoorbaar en ruikbaar, en dat is dus ook niet de meest prettigste geur.
Ik weet van mezelf dat ik pds heb en een lactose intollerantie heb. Ik probeer dus al zoveel mogelijk rekening hiermee te houden, ook kwa voeding alleen toch blijft die vervelende winderigheid.
Heeft er iemand tips in voeding wat ik kan doen om die winderigheid te verminderen? Misschien remedies of bepaald voedsel dat erom bekend staat om winderigheid te verminderen? Momenteel eet ik voornamelijk 's avonds koolhydraatbeperkt omdat ik moet en wil afvallen, dus veel groenten en vaak kip, en ik neem een beetje psyliumvezels om het vezelniveau op peil te houden. En ja ik weet hoe psylium vezels werken.
Hoi,
Helaas heb ik geen oplossing voor je, maar ik weet wel van mensen in mijn omgeving dat ze diverse darmklachten kregen toen ze khb of kha gingen eten.
Variërend van diarree,obstipatie en winderigheid.
Het zou dan misschien bij jou mede door het dieet kunnen komen.
Mijn schoonzusje had in de vakantie tweed weekjes "gezondigd " en had toen na 3 dagen al minder klachten. Zij gaat nu met een diëtist overleggen hoe ze kan afvallen met een dieet wat haar beter past.
Ik zou een beetje uitkijken met dat koolhydratenarm. Koolhydraten heb je gewoon nodig. Zo is resistent zetmeel ook belangrijk. Alleen beter uitkijken met de snelle koolhydraten. Als je de koolhydraten sterk beperkt, eet je algauw teveel eiwitten. Belangrijk is juist de combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Te weinig vet is ook niet goed. Denk bijvoorbeeld aan boekweit in plaats van granen.
Veel mensen hebben een tekort aan maagzuur, waardoor een slechtere vertering, waardoor allerlei klachten kunnen ontstaan, zoals zuurbranden, oprispingen en slechte vertering. Hele voedingspatroon is dan belangrijk.
Je hebt het over een vriend. Weet niet of je de pil gebruikt. Die werkt verstorend op je eigen hormoonhuishouding. Ook op je schildklierhormonen. Dan zal het afvallen ook niet echt lukken.
Zou verder advies vragen aan een natuurgenezer. Is toch een beetje persoonlijk wat er in jouw situatie nodig is.
Verminderen door voeding te laten staan waar ui, knoflook, koolsoorten, spruiten, bonen inzitten.. maar ja, dat is ook gezonde voeding.
Wil je afvallen dan kun je beter eiwitten toevoegen. Tenzij je elke dag pizza toetjes ed eet, is er niets mis met koolhydraten: die geven ook energie. Beter nadenken over de verdeling eiwitten, kh, goede vetten. En wat spierkracht trainen.
Maar goed, dat laatste vroeg je niet naar.