Zelf ben ik 41 weken zwanger en heb tot zover een fantastische zwangerschap gehad. Echter omdat de bevalling dichterbij kwam werd ik nieuwsgierig naar hoe onze ouders dit hebben ervaren. Volgens de ouders van mijn partner is zij bevallen na 45 weken. Zij was op 9 februari uitgerekend en op 15 maart is hij geboren met behulp van de vacuum pomp. Hij is 40 jaar geleden geboren in een Nederlands ziekenhuis, hij was ruim 9 pond. Nu vind ik dit een heel vreemd verhaal ook omdat zij zwangerschapssuiker had.
Ik heb nu erg veel moeite om dit verhaal voor waarheid aan te zien, ik begreep ik dat je placenta na 42 weken een verminderde werking heeft en met suiker extra risico's loopt en daarom vaak eerder wordt ingeleid, etc. Het vervelende is dat dit een beetje tussen ons in komt te staan, het is lastig om andere dingen die er worden gezegd/ geadviseerd te 'geloven'.
Is het mogelijk dat iemand pas met 45 weken bevalt? Ook met suiker? Mocht dat 40 jaar geleden? Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom zouden ze een dergelijk verhaal verzinnen? 40 jaar geleden werden er wel meer dingen gedaan die nu ondenkbaar zijn...Het is moeilijk te achterhalen waarom de gynaecoloog destijds niet voor een inleiding heeft gekozen. Als de conditie van de baby en de moeder goed is, zou dat kunnen.
Maar in feite is dat ook helemaal niet belangrijk. Het gaat om jouw zwangerschap en niet om de zwangerschap van je schoonmoeder. Moeders en schoonmoeders geven graag tips en adviezen. En allemaal met goede bedoelingen...wat je daarmee doet is aan jou...Je moet daar geen halszaak van maken. Geniet van de laatste dagen van je zwangerschap en kijk uit naar jullie baby....Ga je vooral niet druk maken om futiliteiten die laatste dagen....
goedemiddag, van mijn tweede zwangerschap ben ik met 46 weken bevalln.17 jaren terug... mijn baby had dehelft blauwe plekken aan zijn arme en enkels, dus dit vn jou schoonmoeder geloof ik wel..
Het kan soms ook voorkomen dat de uitgerekende datum niet klopt. Soms is een kindje verder of jonger dan werd berekend. Ook andere factoren spelen een grote rol in wanneer een kindje wordt geboren. Denk aan, hoe is die datum berekend, 1e dag van laatste menstruatie of laatste dag van laatste menstruatie, wat voor duur heeft de menstruatiecyclus, en iedere vrouw en iedere zwangerschap is anders. Ook is er een hoop veranderd in 40 jaar tijd. 45 weken is extreem uitzonderlijk, maar zou opzich kunnen.
De uitgerekende datum is ook achterhaald. Zorgt onnodig voor stress als je voorbij die datum bent.