Hoi,
Mijn zoontje van 20mnd vertoond ineens een beetje afwijkend gedrag. Het begon afgelopen donderdag dat hem om half 11 sochtends echt bijna moest wakker schudden..slapend zijn fles leegdrinken en enorm versufd..uiteindelijk was hij weer t mannetje. Vrijdag viel t me op dat hij enorm veel dronk..bijna 1,5liter..Verder plast hij voornamelijk snachts erg veel..waardoor hij vaak doorlekt..hij zweet savonds veel en ook weleens in bed..Hij is bijna obsessief met eten..soms denken we dat er geen rem op zit. Verder is hij wel hangerig en humeurig..huilt snel ..maar dat zijn dingen die hij altijd al heeft gehad. Vandaag naar de dokter geweest en die heeft aan het einde vd middag zijn vinger geprikt..dus niet nuchter en dat was 5,4..hij gaf aan dat dat heel goed was..maar verder dienen we hem in de gaten te houden anders volgt er een bloedonderzoek..toch ben ik niet helemaal gerust..en weet ik niet zeker of die waarde wel echt zo goed is...ook omdat hij niet-nuchter heeft geprikt..en ik lees overal dat het echt nuchter moet gebeuren.
Hoi,
Misschien een wat late reactie en gaat het allemaal al weer wat beter, maar een niet-nuchtere waarde van 5,4 is zeer mooi! als ie nuchter was geweest was ie ook mooi geweest.
het zit zo: een niet-nuchtere waarde is altijd hoger dan een nuchtere waarde omdat er door het eten meer glucose in het bloed zit. een nuchtere waarde mag volgens mij niet boven de 7 zitten, anders is er mogelijk diabetes.
je kan dus begrijpen dat een waarde van 5,4 NA het eten (niet-nuchter) echt prima is.
wat betreft diabetes hoef je je op dit moment geen zorgen te maken.
bij jonge kindjes is het goed te zien ze diabetes hebben.
moeheid, hangerigheid, afvallen, veel drinken (alles, ook bijv. afwaswater of uit een plas) en heel veel plassen (10x per uur bijvoorbeeld) en een mondgeur die lijkt op de geur van acceton zijn signalen van diabetes.
de waarde die dan nuchter geprikt wordt is vaak boven de 7!!
ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes,
Janneke