Goedemorgen,
Ik heb thuis via bloedprikken nuchter een test gedaan. Ik heb een waarde van 5.3nmol en gisteren een waarde van 5.4nmol.
Op Internet lees je dat tussen de 4 en 5.5 goed zit en vanaf 5.6 tot 6,9 prediabetes. (Anderen weer tot en met 5.8 normaal en vanaf 5.9 prediabetes)
Ik ben 40 jaar en 88kg met beetje spiermassa dus niet hoog vetgehalte.
Ik maak me zorgen want 0.3 aan waarde erbij en dan zit ik op prediabetes volgens sommige officiële websites of hoef ik me daar niet zorgen om te maken?
Je kunt dit beter met je huisarts bespreken.
Dan kan die bepalen of het iets is waar wat mee gedaan zou moeten worden of dat je even onder controle zou moeten blijven.
En 8.2 na 1 uur 45 minuten eten.
Wel 2 porties rijst met kalfsvlees gegeten.
Lijkt me te hoog, maar ook veel gegeten
Hoi, heb 500 gram gekookt rijst met kalfsvlees en 2 uur na beginnen met eten op 8.2 getest. Dat zou pre diabetes moeten zijn, maar rijst is ook veel.
Iemand die hierover iets kan zeggen?
Dat is toch normaal na het eten en zeker als je iets te veel eet.
Als je daar dan toch zo bezorgd over bent ga dan naar de huisarts
Als iedereen zegt van ga naar huisarts, dan waarom heb je forum? Om juist te kunnen praten erover.
Net nuchter getest en weer exact 5.3. ga 12:30 weer even niet nuchter testen.
Punt is dat je leest dat je onder de 7.8 moet zijn niet nuchter ander prediabetes of geen oordeel mogelijk.
En ik vroeg me af hoe serieus ik dat moet nemen? Ik at erg veel rijst, omdat ik de zwaarste sport beoefen en dat 5x per week een uur.
Iemand die kan reageren?
Soms is dat het enige juiste antwoord dat gegeven kan worden. Ik jouw geval: Aan de hand van 1 vingerprik kan niemand zeggen of diabetes of per-diabetes hebt. Daar is bloedonderzoek voor nodig. Om daar beter beeld over te krijgen zou er een dagcurve gemaakt moeten worden.
En over de suikerwaarden:
Bloedsuikerwaarde - nuchter geprikt (acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken behalve water):
Onder de 6,1 mmol/l - geen diabetes
Tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l - voorstadium van diabetes
Boven de 6,9 mmol/l - diabetes
Bloedsuikerwaarde - niet nuchter geprikt (zo'n anderhalf tot twee uur na een maaltijd, op het moment dat er het meeste bloedsuiker in het bloed zit):
Onder de 7,8 mmol/l - geen diabetes
Tussen de 7,8 en 11 mmol/l - geen oordeel mogelijk ( en vooral niet als je teveel hebt gegeten)
Boven de 11 mmol/l - diabetes
Hoeveel groot ben je?
Bedankt John!
Ik ben 180cm lang en 87kg zwaar. Heb overgewicht maar heb geen hoog vetpercentage.
Ik begrijp dat je niet met 1 vingerprik het kan uitsluiten.
Inmiddels 2x nuchter getest en uitslag was 5.2 en 5.3
En niet nuchter 2x getest en uitslag was 8.2 en 8.3
Eerste keer was 500gram gekookt rijst en 2e keer 400gram
WHO is toch een betrouwbare website die beschrijft dat je vanaf 5.6 niet nuchter over pre diabetes spreekt.
Ik begrijp dat er geen oordeel mogelijk is. Alleen lees je ook dat als je boven de 7.8 niet nuchter zit je pre diabetes hebt en dat op legitieme websites.
Ik leef erg gezond! Ik sport 4 tot 5 uur hard en eet bijna geen transvetten. Drink geen alcohol en gebruik geen drugs. Om dat net op het randje van pre diabetes te zitten valt dan tegen
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik zie geen enkel probleem in je suikerwaarden.
De cijfers die ik je heb gegeven komen van het Diabetesfonds. Dat is de meest toonaangevende instantie in Nederland als het om Diabetes gaat. De WHO is zeker betrouwbaar maar die geven cijfers die mondiaal gelden en zijn ook niet altijd up to date.
"Ik ben 180cm lang en 87kg zwaar. Heb overgewicht maar heb geen hoog vetpercentage." Ik weet niet hoe je het vetpercentage meet, maar een gezond gewicht zou rond de 70-75 kg zijn.
Wat willen jullie nu zeggen eigenlijk? Dat je waardes er soms over mogen zijn maar niet constant?
Ja. Ik heb de referentiewaarden in een eerder bericht geplaatst. En afhankelijk van wat je eet en drinkt kunnen ze er wel eens boven liggen. Alleen de nuchtere waarde moet wel redelijk constant zijn. D.w.z beneden 6,1