Ongeveer een maand geleden stelde ik hier op het forum bij blaasklachten de vraag wat ik aan telkens terugkerende blaasontsteking kon doen en hoezo de huisarts bloedonderzoek liet doen ipv urine.
Er werd me gemeld dat dit ivm mogelijke diabetes was
Gelukkig (dacht ik toen) was mijn glucose nuchter 6,8 en hba1cb 46. Officieel geen DM2.
Wel het advies metformine 2x 500 mg te slikken omdat mijn hba1c iets te hoog is en ik te zwaar ben (97 kg bij 1.74)
Ik ben 11 mei met de 2x 500mg metformine begonnen. 24 mei is er in de praktijk met een vingerprik nogmaals gekeken en was m'n glucose 8,4 dus te hoog. Daarom moest ik 31 mei nog een keer officieel bloed prikken en nu was het 7,8.
De huisarts zegt dat ik toch DM2 heb omdat het nu officieel te hoog was en bij de vingerprik en omdat m'n hba1c te hoog is.
Is het niet gek dat als ik al 3 weken metformine slik en me echt aan de adviezen van de diëtiste houd toch een hoger glucose heb?
Ook dacht ik dat ze pas na 2 keer boven de 7.0 bij een officiële bloedtest DM 2 als diagnose gaven. Nu is het al na 1x. Is dat niet gek?
De waarden waren: 6,8 - 8,4 - 7,8. En dat is eigenlijk dus 3 x te hoog waarbij 6,8 kantje boord is. Maar je had dus zeker 2 x boven de 7. En dat is dus niet na 1 x
"Is het niet gek dat als ik al 3 weken metformine slik en me echt aan de adviezen van de diëtiste houd toch een hoger glucose heb?" Ik hoor dit vaker en dan blijkt bij nader inzien dat het toch niet altijd helemaal goed is gegaan met de adviezen en dat vaak onbewust. Het is dus belangrijk de adviezen nauwkeurig te volgen en daarbij te gaan bewegen
Normale bloedwaarden zijn als volgt:
In nuchtere toestand (“nuchter” betekent 8 uur of langer niets gegeten), gelden de volgende bloedsuikerwaarden:
Een normale waarde: onder de 6,1 mmol/l
Verhoogde bloedsuikerwaarde: tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l
Diabetes: boven de 6,9 mmol/l
Hoi vliegende vis,
Ik snap je redenering waarbij je zegt 2x officieel vastgesteld. In de richtlijn staat dat inderdaad maar aan de andere kant heb ik liever dat een arts zelf nadenkt en naar mij als patiënt kijkt dan sec naar een richtlijn.
Volgens de richtlijn is het maar 1x vastgesteld in een lab dus geen DM2 maar wat John al zegt is het nu 1x bijna te hoog (in het lab) 1x met vingerprik te hoog, 1x in het lab te hoog, je hba1c is te hoog, je hebt obesitas, je slikt metformine en ondanks dat is je waarde nog steeds te hoog.
Ik denk dat je huisarts gelijk heeft en je echt DM2 hebt hoe vervelend dat ook is. Gelukkig kun je er wel wat aan doen. Onthoud ook dat stress een slechte invloed heeft op je waardes.
Mocht je DM2 gerelateerde vragen hebben, stel ze gerust.
Hoi Sylvia,
Een vraagje, ik heb zelf een meter gekocht en maandag/dinsdag/woensdag nuchter geprikt. Vanaf 20.00 niks meer gegeten en 07.30 gekeken
Nou had ik 1 keer 6,5 een keer 8,9 en 7,4.
Is het normaal dat het zo ver uit elkaar ligt?
Ook 2 uur na het avondeten zit er een enorm verschil in
14,8 en 12,7 en 10,2
Ligt dat aan mijn meter of kan het zoveel verschillen?
Dat ligt niet aan de meter.
Maar aan wat je eet en drinkt bij het avondeten
Heb je na 20.00 wel nog gedronken en wat drink je dan?
Hoi John,
Ik drink het grootste deel van de dag water of thee zonder suiker. Max 2 glazen light frisdrank. De diëtist zei dat ik onbeperkt light frisdrank mag maar ik pak momenteel liever koud water overdag en in de avond thee.
Het gekke was dat de 14,8 was na een maaltijd met 60 gram zalm, 200 gram wokgroente en een schep creme fraishe light. Een gerecht uit het boekje van de diëtiste.
Ik merk wel dat ik nu continu wil weten na elke maaltijd wat de waarde is en dat enorm schommelt. Ik heb wel het idee dat het iets zakt want ik heb nu al 3 dagen nuchter niet meer boven de 8,5 gehad en na het diner niet meer boven de 14.
Onbeperkt frisdrank Light is toch echt niet goed. Dit soort dingen bevatten andere zoetstoffen waar je dan toch ook niet te veel van binnen moet krijgen omdat het niet gezond is. Dus heel goed van je dat je het niet doet en water en thee gebruikt !
Hoe lang na de maaltijd heb je geprikt?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Hoi John,
Ik meet het 2 uur na de maaltijd.
Ik kijk nu om de 2 dagen nuchter en zit steeds tussen de 7,5 en 8 dus het gaat naar beneden.
Na de maaltijd gemiddeld tussen de 10 en 12.
Ik zit nu op 91 kilo dus ongeveer 6 kg er af sinds begin mei. De poh zei dat ze tevreden was en ik zo door moet gaan.
Mij gaat het niet snel genoeg.
Het gaat in ieder geval de goede kant op. Maar je zult er wat tijd voor moeten nemen