Ik vroeg me af of degenen die uiteindelijk hun spiraal verwijderd hebben ook echt effect merkten wat betreft de blaasontstekingen.
Ik heb ook (nu ik er over nadenk) sinds ik een spiraal heb, heel veel last van blaasontstekingen.
Ik heb eerder een spiraal gehad en daarbij had ik ook regelmatig blaasontsteking, maar ook vaak vage krampjes en spotting.
Toen een tijd ivm kinderwens geen spiraal. En nu sinds een jaar of 2 weer wel maar dus echt heel vaak blaasontstekingen.
Er is alleen weinig te vinden over eventueel een verband tussen spiraal en blaasontsteking. Maar als ik lees wat hier de afgelopen 8 jaar door diverse vrouwen wordt aangegeven denk ik dat ik toch wel voorzichtig m'n conclusies durf te trekken.
Hier hetzelfde probleem, ik heb een Kyleena spiraal laten steken in september 2022 en al heel wat blaasontstekingen gehad die zeer snel overgingen naar de nieren. Laatste erge keer was in juli waar ik 2 dagen opgenomen was in het ziekenhuis via Spoed. ze vonden toen niets behalve zeer hoge ontstekingen in het bloed en de urine. Het zou iets te kunnen maken hebben met de spiraal maar ze wisten het niet zeker. Heb verschillende scans en echo's gehad omdat ze eventueel dachten aan een niersteen maar daar was niks uitgekomen. Binnenkort krijg ik nog een MRI van het kleine bekken om eventuele letsels uit te sluiten. Terwijl ik dit zit te typen heb ik terug een brandende pijn in mijn onderbuik en tijdens het plassen dus ik denk dat er terug een ontsteking zit...
Update!
Gisteren mijn Mirena spiraal laten verwijderen omdat ik steeds meer last kreeg van pijnklachten en gevoel alsof ik blaasontsteking had/zou krijgen.
Nu ben ik eigenlijk al van mijn klachten af...
Ik heb totaal geen pijn meer bij het plassen of andere klachten.
Huisarts gaf aan dat er officieel geen verband is tussen spiraaltjes en blaasontstekingen, maar dat het zou kunnen dat het wel verbeterd omdat elk lichaam anders werkt.
Dat is natuurlijk ook zo.
Gelukkig is dit voor mij een enorme uitkomst! Ik ben heel blij.
Ooh wauw,
Zit ik hier al een jaar op de sukkel met een blaasontsteking die maar niet overgaat… al dikwijls naar het lab doorgestuurd maar daar komt niets anders uit…
Uroloog denkt dat ik een overactieve blaas heb maar daar ben ik zelf helemaal niet van overtuigd.
Kinesietherapie aan het volgen want het kon zijn dat de klachten komen van een verzwakte bekkenbodemspier.
Ik heb de mirena nu 5 jaar en het afgelopen jaar een hoop schimmelinfecties rijker heb ik het helemaal gehad… nog maar eens langs de huisdokter gegaan voor een antibioticakuur maar ik denk dat ik toch eens een bezoek aan de gynaecoloog ga brengen want ik ben er meer en meer van overtuigd dat het toch wel aan de mirena kan liggen.
Ik heb dus nog hoop dankzij jullie verhalen!
Ik twee maanden geleden ook nieuwe kylena gezet, nu 3 blaasontstekingen en antibiotica kuren verder. Ga het spiraaltje er uit halen. Frustrerend en verdrietig allemaal, zo veel vrijheid die wordt weggenomen. Tips tegen blaasontsteking; d-mannose preventief stikken, cranberry pillen, natte bikini gelijk uit doen na het zwemmen, knoflook in stukjes snijden met Citroën en honing tegen infecties, Accupuntuur sessies en alles biologisch eten om je nieren en lymfen te cleanen. Meer tips?
Via google kwam ik bij dit forum uit en zal mijn verhaal delen:
Op 13 januari 2023 heb ik een mirena spiraal laten plaatsen, nadat ik hier veel positieve verhalen over hoorde van vriendinnen.
In het begin was ik hier super blij mee tot ik in mei 2023 mijn eerste blaasontsteking kreeg, maar dit kan natuurlijk altijd een keer gebeuren.
Maar nog geen maand later was het weer raak en het bleef maandelijks terugkomen waarvoor ik elke keer antibioticakuren kreeg van de huisarts.
Vervolgens vroeg ik aan de huisarts of het door mijn spiraal kon komen, maar volgens hem kon dit niet. Hij gooide mijn blaasontstekingen op mijn recente burnout want stress kon dit ook verergeren. De huisarts adviseerde cranberry pillen te gaan slikken, dus dat ben ik gelijk gaan doen.
Ik werd er moedeloos van, want ik drink dagelijks tussen de 2 a 3 liter water, nam de cranberry pillen en toch was het elke keer prijs.
Op internet las ik dat d-mannose pillen beter was dan cranberry pillen, dus ook die begon ik dagelijks in te nemen, maar ook dat hielp niet.
In juni 2024 was ik al heel veel blaasontstekingen verder en werden mijn klachten alleen maar erger. Ik had net een nieuwe relatie en de blaasontstekingen kwamen steeds sneller achter elkaar, mijn borsten gingen pijn doen, contactbloedingen en vreemde afscheiding dus wederom een afspraak bij de huisarts maar dit keer bij een vrouwelijke arts.
Ook aan haar vroeg ik of het door mijn spiraal kon komen en zij vertelde dat het nooit bewezen was, maar ze wel vaker deze klachten had gehoord alleen bleef de keuze aan mij wat ik ermee zou doen. Mijn verergerde klachten konden ook door mijn nieuwe relatie komen waaraan mijn lichaam moest wennen dus ze adviseerde buiten de cranberry en d-mannose ook een hoge dosis vitamine c pillen te gaan nemen, dus dit ben ik braaf gaan doen, want ja ik had ook veel profijt van mijn spiraal door niet ongesteld te worden.
De vele antibioticakuren van het afgelopen jaar begonnen ook zijn tol van mijn lichaam/darmen te eisen, waardoor ik startte met dagelijks pre- en probiotica. Iedereen in mijn omgeving verklaarde me voor gek met al mijn pillen (cranberry,d-mannose,vitame c) maar ik had 1 doel geen blaasontstekingen meer krijgen zonder antibioticakuren.
Maar helaas elke keer na het vrijen was het raak, ondanks gelijk uit plassen, douche en mijn pillen. Heel onzeker werd ik ervan en ik eistte op 1 juli een uitstrijkje om dat uit te sluiten, want inmiddels las ik op internet dat het daarvan kon komen.
Op 22 juli kreeg ik bericht dat het uitstrijkje was fout, pap3a1, dus ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Hier kon ik 13 augustus terecht, gelukkig waren er zeer geringe afwijkingen waardoor er voor nu niets gedaan hoeft te worden en ik over een jaar een nieuw uitstrijkje krijg. Ik vroeg aan de gynaecoloog of mijn klachten hierdoor konden komen of door mijn spiraal en hij vertelde dat al mijn klachten dus wel veroorzaakt kunnen worden door mijn spiraal. Het is nooit officieel bevestigd, maar zij zien steeds vaker dit soort gevallen en mensen met deze klachten. Alleen kon hij het niet garanderen dat mijn klachten verdwenen als ik hem eruit liet halen.
Mijn partner en ik hebben een kinderwens, maar gezien onze leeftijd (39) kunnen wij geen jaren meer wachten. De gynaecoloog adviseerde om onze toekomstplannen concreet te gaan maken en om dan het spiraal te laten verwijderen. Dan zou ik ook weten of het door mijn spiraal kwam.
Tja daar had ik het volgende dilemma laat ik hem gelijk verwijderen om wellicht van mijn klachten af te zijn of wacht ik even af tot onze plannen concreter zijn, terug naar de pil was geen optie want dit duurt langer voordat de hormonen uit je lijf zijn als je zwanger wilt raken.
Ik koos voor het 2de, maar 2 weken geleden voelde ik alweer dat ik een beginnende blaasontsteking had. Ik startte met een hogere dosis d-mannose in de hoop geen antibioticakuur te hoeven, maar op 3 september lag ik op de spoedeisende hulp. Ik verging van de buikpijn en kon niets meer waardoor de huisarts mij gelijk doorstuurde naar de spoedeisende hulp.
Zoals ik al dacht had ik een hele erge blaasontsteking maar uit de CT-scan kwam ook een cyste op mijn eierstok naar voren en stuwing van mijn nieren.
Ik werd vanuit de spoedeisende hulp naar gynaecologie gebracht waar de gynaecoloog een inwendige echo maakte om de cyste te bekijken. Ze vertelde dat een bijwerking van de mirena spiraal cysten zijn die opkomen en weer kunnen verdwijnen, iets wat ik niet wist over de mirena spiraal. De cyste zat er immers op 13 augustus niet maar was nu ruim 4cm waardoor ik gelijk ben geopereerd omdat ze dachten dat mijn eileider ook was gekanteld. Dit bleek gelukkig niet het geval dus ze hebben alleen de cyste weggehaald.
De andere dag heb ik gesprekken met een uroloog gehad en vertelde haar ook over mijn terugkerende blaasontstekingen. De stuwing van mijn nieren moest verder onderzocht worden en hierin zou wellicht ook duidelijk worden of mijn blaasontstekingen hier vandaan komen.
Afgelopen week en aankomende week heb ik nog onderzoeken staan vanuit urologie, maar ik heb mijn beslissing al gemaakt dat ik mijn spiraal ga laten verwijderen. De ontstekingswaarde in mijn urine van die dag dat ik werd opgenomen waren zo extreem hoog dat ik geen risico's meer met mijn lichaam ga nemen. Ook doordat ik steeds meer negatieve verhalen hoor en lees over de mirena spiraal.
30 september heb ik een controle staan bij de gynaecoloog in verband met de cyste die is weggehaald en wordt mijn spiraal eruit gehaald. Hopelijk ben ik dan verlost van het leed wat blaasontstekingen heet.
Het is een heel verhaal geworden, maar wie weet kan ik met mijn verhaal andere helpen. Over een tijdje zal ik een update plaatsen of het verwijderen van mijn spiraal geholpen heeft.
Ik vroeg me af of uw klachten als ietsje waren verminderd na de verwijdering van de mirena. Ik heb sinds juni 2024 een Kylena (17 jaar oud) en sinds augustus een zware blaasontsteking gehad en nu voortdurend een brandende en pijnlijke urinebuis dat niet meer weg ziet te gaan ook al zijn er geen infecties meer te vinden in mijn urine. Ze hebben 3x opnieuw onderzoeken en urine op kweek gezet en het is echt een raadsel waar het vandaan komt, alleen mentaal voel ik me wel beter met het spiraaltje en het deed zoveel pijn na het plaatsen dat ik het niet voor niks wil laten wezen.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies