Beste mensen,
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben momenteel nogal ongerust. Het zit zo: Mijn pilstrip begint altijd op maandag. Ik heb drie weken mijn pilstrip gewoon goed geslikt. Slechts 1 keer, namelijk in week drie heb ik de pil niet binnen 24 uur geslikt, maar binnen 36 uur (ben zeker dat dit het geval is). Dus geen probleem zou je zeggen. Ik heb de zaterdag van week 3 nog gemeenschap gehad met mijn vriend.
In verband met de vakantie wilde ik deze week de pil doorslikken. Mijn pilstrip begint zoals gezegd altijd op maandag, en ik heb maandag dus gewoon de pil genomen.
Dinsdag ben ik de pil echter vergeten. Daar kwam ik woensdag achter. Ik dacht op dat moment echter dat het al donderdag was, en dat ik 2 pillen was vergeten. Ik heb wel 1 pil genomen dus op woensdag, maar ben uit paniek toen vergeten de pil van de vorige dag ook te slikken (die van dinsdag dus). Het komt erop neer dat ik maar 1 pil ben vergeten in mijn doorslikweek, maar die pil heb ik naderhand niet genomen. Dit was op dinsdag en zaterdag ERVOOR heb ik voor het laatst gemeenschap gehad.
Daarbij komt dat ik gisteren een doorbraakbloeding heb gekregen. Ik vraag me nu twee dingen af:
- Hoe zit de kans nu in elkaar dat ik zwanger ben? In principe als ik mijn stopweek had ingelast op maandag, dan was ik toch alsnog beschermd geweest? Maar hoe zit het nu ik vanaf woensdag weer een pil heb geslikt? Is er een kans dat ik zwanger ben vanwege de seks op zaterdag?
- Donderdag heb ik de dokter gebeld en die heeft me aangeraden gewoon deze strip af te slikken. Mijn vriend is een maand in het buitenland dus ik zal geen seks hebben. Aangezien ik een doorbraakbloeding heb nu vraag ik me af wat ik moet doen? Moet ik de pil alsnog blijven slikken? Of moet ik een week stoppen?
ik hoop echt met heel mijn hart dat iemand mij kan helpen, want ik ben echt heel ongerust en weet van mezelf dat ik een hele maand in de rats ga zitten tot ik een test kan doen.
Bedankt voor het antwoord.
Waarom luister je niet naar de huisarts die je adviseert de pil door te slikken?
Doe ik wel, maar ik ben gewoon nogal ongerust over de kans die bestaat of ik zwanger ben of niet..
Ik snap niet zo goed hoe het zit met een pil vergeten in je viede week, vandaar.
Begrijp ik je goed dat jouw vraag is wat je moet doen als je een pil vergeet in de stopweek, de week dus dat je geen pil slikt? In de stopweek slik je geen pil! Hoe kan je m dan vergeten te slikken?
Als je het advies van de dokter opvolgt heb je een stopweek van 1 dag gehad. Niets aan de hand dus.
Bedankt voor jullie reacties.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat je normaal gesproken in je STOPweek geen pil slikt. Zoals ik al een paar keer zei in mijn openingspost, slikte ik de pil echter door tijdens de week die eigenlijk mijn stopweek moest zijn. Dat doorslikken ging alleen dus verkeerd, want ik vergat mijn pil dus 1x (en laste, volgens de post van Judith, ongewild toch een stopweek van een dag in).
Mijn probleem was dus dat ik niet wist welke regels gelden voor een week waarin je doorslikt (dus na week 3), maar een pil vergeet, en hoe groot de kans op zwangerschap dan is.
Als de pil zonder stopweek werd doorgeslikt zijn in alle gevallen de adviezen van de 2e pilweek van toepassing. Dit geldt dus ook voor de eerste week van de doorslikstrip. Wel dient ervoor gezorgd te worden dat gedurende de 7 dagen voordat er een stopweek wordt ingelast geen enkele pil wordt vergeten. Wordt dan toch nog een pil vergeten dan zijn de adviezen van het vergeten van de pil in de 3e pilweek van toepassing.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies