hallo,
ik zit met een probleem men vriendin slikt gewoon de pil maar is het 1 keer vergeten in de laatste week, nu hebben we woensdag ochtend rond 2uur het veilig gedaan alleen bleek de condoom gescheurd te zijn dus uit voor zorg heb ik de morning after pil opgehaald en is woensdag rond 7 uur 's avonds ingenomen. alleen ze loopt nu al 3 dagen met pijn aan haar baarmoeder... ik weet dat er bijwerkingen zijn maar duren dezen ook zo lang?
en ze zou gister al ongesteld moeten zijn maar, is ze niet geworden is ze zwanger of is dit ook een bijwerking van de Morning after?
bestaat er een kans dat ze zwanger is?
Groetjes,
Ivo
Hallo Ivo,
Zo te lezen hebben jullie goed gehandeld hoor! En de kans op zwangerschap is nihil.
De klachten die je vriendin heeft, en het uitblijven van de menstruatie kunnen te hebben met de morningafterpil (MAP). De MAP kan de cyclus verstoren namelijk en een gevolg hiervan kan ook de buikpijn zijn. Ik zou het nog een paar dagen afwachten en als je vriendin dan nog niet ongesteld is óf een test doen óf gelijk naar de huisarts gaan.
Succes.
De morning-afterpil bevat het geslachtshormoon levonorgestrel, dat ook in veel gewone anticonceptiepillen wordt gebruikt. De dosis komt overeen met ongeveer een week gebruik van de anticonceptiepil, alleen zitten daar ook andere hormonen in.
Het gebruik van hormonen kan bijwerkingen tot gevolg hebben, zoals hoofdpijn en misselijkheid. Eventuele klachten gaan binnen een paar dagen vanzelf over. Er zijn geen nadelige effecten op de langere termijn.
De volgende bijwerkingen zijn gemeld bij het gebruik van de noodpil: misselijkheid; overgeven; pijn in de onderbuik; duizeligheid; vermoeidheid en hoofdpijn; gevoelige borsten; veranderingen in het patroon van de maandelijkse bloedingen; de menstruatie kan bij sommige vrouwen eerder en bij andere vrouwen later komen.
Bel bij zorgen en vragen even met de assitente van de huisarts.