Ik ben onlangs van pil veranderd. I slikte eerst Microgynon 30 en ben nu veranderd naar 20. Ik heb de 30 strip afgemaakt, een stopweek gehad en toen aan de nieuwe strip van Microgynon 20 begonnen zoals mijn dokter vertelde. Nu kreeg ik na 10 of 11 dagen van de eerste strip van Microgynon 20 een doorbraakbloeding/mini ongelsteldheid. Dat duurde 3 dagen en is sinds vandaag voorbij. Mijn vraag is nu of ik nog beschermd ben tegen zwangerschap of moet ik nu ook condooms gebruiken?
Als je overstapt op een andere pil is er een aantal zaken van belang waar je even extra op moet letten.
De oorzaak van doorbraakbloedingen is ten eerste per vrouw verschillend en afhankelijk van meerdere processen waaronder het metabolisme in de lever en het gebruik van andere medicijnen, maar ook of je rookt of niet, en misschien is de doorbraakbloeding eigenlijk iets anders.
Omdat je lichaam is gewend aan meer hormonen dan je nu neemt, kan het onverwacht reageren met een doorbraakbloeding. In principe ben je dan wel goed bescehrmd maar als je helemaal zeker wilt zijn, gebruik dan tijdens de eerste 7 dagen na het overstappen een condoom. Als je de volgende cycli last blijft hebben van doorbraakbloedingen, oveweeg dat toch weer een andere pil, en dat kun je het beste even met je huisarts bespreken.
Als je naast de pil ook andere medicijnen gebruikt, kan de pil niet helemaal veilig zijn de eerste week, overleg dat even met je huisarts, en gebruik in ieder geval een condoom om goed beschermd te zijn.
Als je al vrijt en je bloedt tijdens het vrijen, overweeg dan als oorzaak een contactbloeding.
Al met al dus best iets om over na te denken en extra zorgvuldig te zijn. In ieder geval is een weekje een condoom gebruiken naast je nieuwe pil eigenlijk het veiligst, en dan kun je de volgende cyclus weer verder zien.
De huisarts is de aangewezen persoon om jouw unieke situatie met je te bespreken en de juiste keuzes te maken.