Na 2 jaar de Kyleena spiraal kreeg ik na een heftige gebeurtenis ineens elke maand langdurige menstruatie en dat werd ook nog onregelmatig, plus ik kreeg schildklier-klachten en elke maand jeuk/branderig gevoel rond m’n eisprong (geen schimmelinfectie want meermaals laten onderzoeken)
Uiteindelijk in april bij een gynaecoloog geweest voor onderzoek maar geen bijzonderheden. De klachten zouden van m’n spiraal kunnen komen en ik kreeg een kuur oestrogeen voorgeschreven om de wand van m’n baarmoeder wat dikker te maken. Ik was er al bang voor want ik raakte psychisch helemaal van slag en ik begon ineens enorm aan te komen, sindsdien zijn m’n schildklierklachten verergerd maar de waardes zijn niet zorgwekkend. Ik hoop dmv anders eten en (nog) meer bewegen dat het nu beter gaat.
Overigens de eerste 2 jaar van m’n spiraal ervoer ik geen klachten, regelmatige iets langere cyclus maar dat was het.
Na een jaar aanmodderen heb ik afgelopen week de spiraal verwijderd en ik voel me best oké, alsof er een last van m’n schouders is.
Ik ben heel erg gevoelig voor hormoonanticonceptie en daarom werd de Kyleena aangeraden, die is lichter dan Mirena. Ik heb heel lang geen hormoonanticonceptie gehad en dat beviel heel goed, vooral jaren geleden na het stoppen met de pil en nuvaring bleek ik helemaal niet zo depressief te zijn als ik me toen voelde.
Zwanger worden wil ik niet maar deze klachten waren te erg.
Zijn er mensen die zich ook beter zijn gaan voelen na verwijderen spiraal?
Hoi Marjet,
Ik had 4,5 jaar een koper spiraal omdat ik eigenlijk elk anticonceptiemiddel met hormonen rotzooi vind. Helaas kreeg ik uit het niets na 4,5 jaar hele vervelende klachten. Weeïge pijnen in rug, buik en benen, 12 tot 15 dagen per maand ongesteld, veel bloedverlies, veel afscheiding. Na vele onderzoeken waar niks uitkwam, kwam ik op een forum over kopervergiftigingen door de spiraal en heb ik besloten hem te laten verwijderen. Direct dezelfde dag voelde ik me beter! Ik had geen pijnklachten en afscheiding meer en ik voelde me meteen vrolijker. Ook mijn menstruatie werd weer licht.
Helaas kon ik niet voor eeuwig zonder anticonceptie en na lang wikken en wegen heb ik gisteren de Kyleena spiraal laten plaatsen. Dit omdat deze maar weinig hormonen bevat en alle andere middelen me echt niet aanspreken. Het is dit of sterilisatie en dat vind ik nogal heftig om te doen. Toch heb ik het idee dat ik me vandaag meteen al somberder voel. Ik heb weinig energie en buikpijn en ben ook best sip. Ik ben bang dat het door de spiraal komt.
Weet jij hoe snel je last kunt krijgen van de hormonen? Want wellicht beeld ik het me in…
Groetjes Rosa