Hallo,
na tien jaar pilgebruik ben ik overgestapt naar een spiraaltje, het nieuwe kleinere zusje van de Mirena, de Kyleena. Ik heb ze nu sinds begin april en ben er zeer tevreden over met minimale bijwerkingen en zo goed als geen maandstonden meer. Nu merk ik sinds een week of twee op dat mijn lichaamsbeharing toch wel duidelijk toeneemt. Mijn beenhaar groeit sneller terug, wat op zich geen groot probleem is. Maar op mijn armen krijg ik ook meer beharing, alsook in mijn gezicht voel ik meer en meer donshaartjes. Ik vraag mij af of er nog vrouwen zijn dit dit opgemerkt hebben? Misschien na het stoppen van de pil of ook door het gebruik van een hormoonspiraal.
Ik heb dit bij de eerste controle tegen mijn gynaecologe verteld maar ik kreeg hier niet meer uitleg over. Mijn vraag is eigenlijk of deze haargroei komt door enerzijds het stoppen van de pil na tien jaar en een hormoonschommeling hierdoor of anderzijds als een bijwerking van het spiraaltje zelf? In de bijsluiter staat er als bijwerking bij 1/100: overmatige lichaamsbeharing. Moest het dit tweede zijn overweeg ik wel sterk om het spiraal te laten verwijderen, het kan ook niet de bedoeling zijn dat ik zo slecht in mijn vel zit door grote toename van lichaamsbeharing.
Alvast bedankt!
X
Gebruik van een spiraaltje werkt verhogend op stresshormonen als cortisol. Pilgebruik bevordert oestrogeendominantie. Kan je allemaal vinden op internet.
Hallo Melissa!
Ik heb hier ook last van, heb nu 1,5 jaar een spiraaltje en daarvoor 2,5 jaar aan de pil gezeten. Ik heb inderdaad ook op mn gezicht wat langere donshaartjes, maar ook mijn bikini lijn lijkt zich uit te hebben gebreid en ook onder mn navel zitten nu zwarte haren.. Had eerst zoiets zal wel, maar het lijkt er niet minder op te worden. Langs de huisarts gaan denk ik over, want ik schaam me er toch best voor.. Zal het door de wissel of het spiraaltje komen?
Liefs, K
Het kan door de hormomen van de spriraal komen
@Kate. Gebruik van de pil bevordert een toestand van oestrogeendominantie, waarbij het oestrogeen relatief te hoog is, ten opzichte van het progesteron. Vrouwelijke hormonen dus maar wel een overmaat, waardoor mannelijke hormonen die de haargroei stimuleren minder invloed hebben.
Een spiraaltje bevat kunstmatig progesteron en heeft daardoor een iets andere invloed op je lichaam. Het werkt wat meer verhogend op het cortisol. Sowieso zorgt hormonalen anticonceptie voor verlies aan tal van vitaminen en mineralen, waaronder zink, dat belangrijk is voor je hormonen.
Ik heb na twee jaar ook mijn mirena spiraal laten verwijderen. Vage klachten, maar vooral omwille van acne (gezicht, hals, rug, armen) en lichaamsbeharing (dons in aangezicht, bovenlip, bikinilijn en donkere haren onder navel, ook begon ik enkele dikke donkere haren op mijn kin te krijgen). Nu twee maanden zonder spiraal (helemaal niks) en voel me veel beter. Hoger libido en na waxen heb ik toch het gevoel dat de haren minder en minder terug komen (gelukkig). Acne ook veel beter, enkel tijdens menstruatieperiode last van. Voor mij nooit meer. De arts vertelde me dan 1 op de 10 vrouwen deze bijwerking kan hebben. Pech dus.
ik laat nu na 4 jaar mijn Kyleena spiraal verwijderen.
Haargroei blijft toenemen jaar op jaar, nu zelf maand op maand..
Wordt daar erg onzeker van. Was bijna van plan om met laser en elektro behandelingen de beharing weg te laten halen. Maar het lijkt me niet dat dit de bedoeling is van het hebben van een spiraal.
Daarom eerst maar besloten om de spiraal eruit te halen. Hopelijk wordt de haargroei minder.
Els, mocht je dit bericht lezen. Je bent ondertussen een paar maanden verder. Zie je al meer resultaat?
Groeten,
G.
Ik ben opgelucht om te lezen dat ik nu dus misschien de oorzaak weet van de plotselinge veranderingen in mijn lichaam.
Ik heb mijn Kyleena spiraaltje nu 2,5 jaar en ik merk pas sinds de afgelopen maanden ongeveer hoe erg mijn haargroei is verdubbeld, het groeit ook veel sneller terug als ik het epileer of hars. Daarbij ook veel meer last van ingegroeide haren op mijn benen. Mijn acne is uit het niets ook erger geworden. Daarbij ben ik ook in een korte tijd behoorlijk wat kilo’s aangekomen!
De reden waarom ik niet gelijk aan mijn spiraaltje dacht is omdat ik hem dus al zo lang heb en nu pas die bijwerkingen ervaar.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Helaas heb ik precies hetzelfde! Heb sinds de Mirena spiraal meer haargroei op m.n borst, onder m'n navel en aan de binnenkant van mn dijen. Frustrerend is het zeker maar ben wel een stuk emotioneel stabieler sinds ik ben overgestapt van de pil naar een spiraal. Ik hoop niet dat het nog meer haargroei wordt..
Hoi!
Ik herken me enorm in de haargroei in het gezicht. Ik vraag me af: trekt dit weer weg als ik het spiraal zal laten verwijderen?
Groetjes, Charlotte
Nu 1maand overgestapt naar minipil. Had door mirena dus ook ongewenst haargroei...
Nu bijna geen meer op kin....Benieuwd of bikinilijn en benen volgen
Ik heb 4 jaar de pil geslikt en sinds een paar maanden overgestapt naar de kyleena spiraal. Ik merkte dat ik op mijn handen en onder armen meerdere donshaartjes kreeg. Daar bleef het helaas niet bij. Ik heb het nu ook op mijn kin en buik en groeit bij mij ook sneller terug en last van bultjes rond de hals, rug en boven armen en het gezicht.
Ook mijn vraag is of dit over gaat of dat dit blijft?
Ik zit emotioneel wel heel goed in mijn vel. Vrolijker, ondernemend en minder moe. Daarom zou ik nooit meer terug willen naar de pil en het liefst helemaal stoppen natuurlijk.
Daar zal niemand zo antwoord op kunnen geven.
Hi allemaal,
Ik ga mijn Kyleena spiraal na een jaar waarschijnlijk laten verwijderen. Heb last van ongewenste haargroei op mijn wangen, kaaklijn, kin, op mijn borst, tepels en zo verder.
Zijn er dames die vermindering in haargroei hebben gemerkt na het verwijderen?
Groetjes,
Kelly
Hey hey,
Ik ben 39.
Sinds het spiraal ook enorme haargroei in het gezicht. Allemaal donshaartjes. Verschrikkelijk.
Ben al is overgestapt naar de pil maar daar krijg ik pigmentvlekken van. Dus een verschrikkelijke keuze.
Iemand dat aan een heel natuurlijke pil is. Met heel weinig hormonen in?
Na de verwijdering van het spiraal, gaan de donshaartjes dan terug minderen vanzelf, zonder waxen ofzo?