Iets dat mij als NLP leraar/orthomoleculair arts opvalt hier, is dat men teveel uit gaat vanuit het denken/voelen vanuit de massa. Het voedingscentrum bijvoorbeeld...
Ieder mens is anders. Met deze gedachten in het achterhoofd houdende ga ik u nu wat uitleggen (want daar zit ons gevoel, ons oer brein).
Koffie is geen voedsel, maar een medicijn. Koffie is dus niet bedoelt voor dagelijkse consumptie. Net als cocaine e.d.
Deze stimuli zorgen voor een tijdelijk hogere prestatie. Het werkt als een spons voor het lichaam. Knijp hem snel uit en het vocht in de spons kan de energie niet meer reguleren. Voor sommige mensen (heeft te maken met het lichaamstype. LAten we zeggen, mensen die darmgevoelig zijn om het simpel te houden, die kunnen niet goed met koffie om gaan. Sterker nog, deze mensen hebben het medicijn koffie niet nodig, maar weer eerder een rustgevend medicijn. Bijvoorbeeld valeriaan thee)
Het zoeken naar de juiste blans, luisteren naar wat je lichaam je vertelt en daar naar handelen behoren tot het respect dat het oeroude lichaam verdient.
Dus... als jij koffie drinkt omdat iedereen altijd roept: "wil je koffie?".. dan mag er bij je een belletje gaan rinkelen...Is dit goed voor mij of doe ik dit omdat ik het heb geleerd.
Zo werkt het met alles...
Zorg voor je ZELF, je IK, je blauwdruk... en laat die nieuwste hersenen die ons distantiëren van dieren maar razen. Dat is niet uw eikpunt, maar slechts een handig hulpmiddel om sommige dingen in het leven te kunnen oplossen.
Ook chocolade bevat caffeine, zwart thee... dus laat u niet foppen. Pak rooibos thee, of sleepy thee...Daar wordt u rustig van. Let wel op in combinatie met caffeine, daar kan een lichamelijke disbalans op lange duur door ontstaan.