Hoi,
Ik ben nieuw hier, maar voor een vraag een account aangemaakt.
Ik loop normaal elke zondag 5(6) km hard, met 1 looppauze. Als ik thuiskom doe ik 20 sit-ups.
De vakantie was begonnen en ik nam me voor om vaker in de week te gaan hardlopen. Maandag hardgelopen, situps gedaan. Dinsdag hardgelopen situps gedaan. En toen kreeg ik ergens rond die tijd, op woensdag ofzo, last van beklemmend gevoel rond de borstkas. Als ik rechtop/onderuit zit achter m'n computer heb ik last van dat beklemmende gevoel en een beetje kortademigheid. Als ik ga liggen heb ik er niet echt last van.
Voor de rest kan ik gewoon lopen enzo, dan voel ik het wel, maar heb ik er niet echt last van, alleen ben ik een beetje kortademig. Pijn doet het niet echt. Het is alleen erg vervelend, omdat ik helemaal niet meer echt fijn op een stoel kan zitten zonder m'n armen over elkaar te doen(dat helpt kennelijk). Heb ik met de overenthousiaste sit-ups een spier bij m'n borst verrekt?
Edit: Het als beklemmend omschreven gevoel doet zich een beetje voor rond de harstreek. Beter te beschrijven als: rond het borstbeen, meer naar links.
kan best zijn dat je de boel hebt overbelast, toch vind ik eigenlijk dat bij een beklemmend gevoel rond de hartstreek en kortademigheid, je eigenlijk altijd even voor controle naar de huisarts zou moeten.
waarschijnlijk is het niets ernstigs, maar toch...better safe than sorry.
beterschap Brenda
In deze gevallen is het belangrijk dat angina pectoris wordt uitgesloten. Angina pectoris geeft pijn op de borst bij inspanning die afneemt bij rust.
Uw klachten doen zich voor in rust en zijn houdings afhankelijk. Dat wijst op een aandoening van het bewegingsapparaat, d.w.z. de spieren en botten.
Aangezien u spreekt over intensieve sit- en push ups, ligt het voor de hand deze als oorzaak te zien.
Geef het lichaam de rust en de kans te herstellen, een spierscheurtje, afhankelijk van de uitgebreidheid, geneest in de loop van een dag of 10.
Toch, als u zich zorgen maakt over een ernstiger oorzaak, laat dan altijd een arts de diagnose stellen.
Mij leek het in eerste instantie raar als het iets met het hart zou zijn, gezien mijn leeftijd van 15 en omdat ik nog nooit echt last van m'n hart heb gehad ofzo. Dus inderdaad een voor de hand liggende oorzaak. Maar voor de zekerheid zal ik toch maar een afspraak bij de huisarts maken.
Bedankt voor de reacties.
Sam de groote, als ik je zo mag noemen, ben je vaak nerbeus of ga je wat gespannen door het leven, of heb je het erg druk, en wil je graag iets bereiken en loop je jezelf wel eens voorbij en raak je dan figuurlijk buiten adem? Dan zouden je klachten ook kunnen wijzen op hyperventilatie. Angina pectoris op jouw leeftijd kun je echt vergeten, dat kan niet, maar de andere optie die genoemd werd, een overbelasting van een spiertje in de borst, ja, dat zou goed kunnen, en met wat rust, in ieder geval niet doorgaan als het pijn doet, dan zal dat vanzelf weer genezen. En succes met de fitness in ieder geval.
Ik ben 2 weken geleden toch maar naar de dokter geweest. Bloeddruk was goed, longen waren schoon en dus was het spier.
Ik moest 3x per dag een paracetamol/aspirine nemen zodat de spieren konden ontspannen. Nu inmiddels al 3 weken verder (het begon 1 week voordat ik naar de dokter ging) is het nog niet helemaal over, maar het ademen gaat al wel beter. Duurt het echt zo lang?
Ja, een envoudige kramp zal sneller overgaan, maar een scheurtje of misschien wel een grotere scheur, kan inderdaad wat langer duren.
Fijn dat je duidelijkheid hebt. Houd je aan de adviezen van je arts. Vermijd overbelasting en beschadiging van het herstellende weefsel om een vicieuze cirkel te vermijden.
En zorg voor een betere begeleiding. Sportblessures kunnen altijd vermeden worden met de juiste warming-up en de juiste belasting.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Wat mag ik dan wel doen?
Zodat ik de spieren daar niet overbelast?
Alles, zolang het geen pijn doet!
Pijn is een teken van het lichaam dat er iets niet goed gaat. In jouw geval is het bekend dat er spierschade is. Dus pijn zal bijna zeker van deze schade komen, tenzij je stopt voor de pijn, en dan kan het lichaam rustig genezen.