ik heb minder dan 1x per week ontlasting
ik vraag me af of dat normaal is
mijn ontlasting is niet hard..
ik heb er verder geen buikpijn totdat het ongeveer weer een week geleden is dan krijg ik wel weer buikpijn...
is dit een probleem of is dit normaal?
Voor een dokter is het niet zo belangrijk hoe vaak je ontlasting hebt. Of het nu 2x per dag is of 1x per week, dat maakt niet zoveel uit.
Als het niet te hard is, geen pijn doet en er geen slijm of bloed bij zit is het allemaal normaal.
Is dit een antwoord op je vraag?
Lees deze ook over 'hoe vaak poepen is gezond':
http://www.dokter.nl/forum/Maag-darmen/186667-hoe-vaak-poepen-is-gezond.html
Als je niet dagelijks ontlasting hebt, is dat niet direct iets om je zorgen over te maken, tenzij je er echt last van hebt, maar misschien moet je wat meer vezels en meer vocht in je dieet opnemen.
Voedingsvezels geven geen voedingsstoffen aan het lichaam. Wel zijn ze belangrijk voor een goede darmwerking. Een tekort aan voedingsvezels veroorzaakt darmproblemen, zoals een te trage stoelgang, obstipatie en aambeien of divertikels uitstulpingen van de dikkedarmwand).
Lees verder: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vezels.aspx
Hallo,
ik heb een erg slechte stoelgang, soms hoef ik wel een week niet...
Ben 18 jaar, ben niet dik, en eet elke ochtend gewoon brood en in de avond gewoon aardappel/groente en later op de avond vaak nog wat brood. Ik drink ook goed.
Ik heb geen last van mijn buik, ook als ik dan eindelijk eens naar de wc moet is het gewoon normale ontlasting, niet hard ofso...
eigenlijk heb ik dus nergens last van maar maak me wel zorgen dat ik zo een slechte stoelgang heb.
Moet ik mij hierover zorgen maken?
Groetjes
Een goede stoelgang betekent dat je regelmatig en gemakkelijk naar het toilet kunt. Hoe vaak dat is, kan per persoon sterk verschillen. Sommige mensen moeten drie keer per dag, anderen drie keer per week. De ontlasting is goed als het niet te hard is en het er, in de vorm van een drol, gemakkelijk uitkomt. Een dag niet naar het toilet hoeven, duidt niet meteen op een probleem. Er is sprake van verstopping als de ontlasting minder dan drie keer per week of alleen door hard persen tot stand komt.
Een ander eetpatroon, bijvoorbeeld tijdens de vakantie, te weinig drinken, opwinding en nervositeit kunnen de stoelgang veranderen. Ook ‘niet gaan terwijl je wel moet’ kan verstopping veroorzaken. Neem daarvoor dus ook de tijd.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies